728 x 90Advanced Acne Treatment

Tuesday, May 18, 2010

~kecil-kecil si pohon semalu ~

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian..semoga berada dalam lindungan Allah swt dan di berikan kekuatan untuk menongkah arus kehidupan yang penuh ranjau dan duri yang pastinya memerlukan seseorang itu mujahadah dalam nafsinya (dirinya) ..berbahagialah bagi mereka yang mampu melawan dan menahan nafsu-nafsu dari mengawali akal mereka ~ ameen ya robbal alamin...

Pada kali ini, aq ingin membawakan kisah yang juga amat menarik perhatianku dan amat sesuai untuk di jadikan panduan bagi lelaki + wanita,muslimin+ muslimah, bapa-bapa + ibu-ibu,remaja-remaja yang masih muda ,pemuda - pemudi, boleh kata semua la.....bagus untuk di jadikan pengajaran pada kita semua agar menjaga diri kita dengan sebaiknya ~ al-kisahnya....

>> Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

>> Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. 

>>Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek : 

~ Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

~ Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.
 
~ Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil...

 ~memang sakit kalau terpijak atau tersentuh duri pohon semalu... kecil2 cili padi~


owner's blog thinking : memang payah untuk mencari wanita seperti pohon semalu..lebih-lebih lagi di  zaman era serba canggih ni..begitu juga payah untuk mencari pemuda seperti pohon semalu.. huhuu di manakah mereka?? bagi muslimah, penting bagi kita menjaga diri.. pertahankan diri dari di rosakkan kumbang-kumbang yang cuba menyengat ! protect ourself with TAQWA ~


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wow Menarik ni ^^

Sitegiant E-Commerce