Wednesday, December 30, 2009

++ sHAre InFO ++


ASSALAMUALAIKUM 2 all my blog's readers..he3 (ada ke?)
 here, i want 2 share something 2 u all....i get this from my abah..(my dad r..) my abah give this "word" and ask me 2 remember that..(suh hafal..) this word sound like this..b4 that, this word u all can see in Al-Quranul karim, surah Al-An'am:103....(la tudrikuhul absor wahuwa yudrikuhul absor wahuwa latiful khobir..) after that continue with this "word" (wamaromaita iz romaita walakinnallaharoma..) for 2nd word i dont think so which surah in al-Quran,but insyaALLAH i will try 2 search it.. my abah said that this (2 ayat in Quran) have their benefits.. such as it can protect us from (sihir,trauma..gangguan makhluk halus) and others...other than that, those who like 2 caught fish as their hobby..u all can also use this word (2nd word) b4 u throw d pancing into kolam o laut o wherever u go to pancing r..(broken abis my language..=)..for more details and those who want 2 know the true of this word...(try with urself r..) 
just believe it!!.. =)             

Sunday, December 27, 2009

>> BaCK 2 CamPUs <<

Assalamualikum kepada pembaca2 budiman sekalian..
dah lame x update blog nie. alhamdulillah sampai gak kat kampus KUSZA subuh tadi 27hb.. dah sampai cnie, t'engat r plak kat rumah..bila kat rumah t'engat plak kat kampus..makan pn xlalu ag  nie t'engat kat rumah..hu2 xtau r mmg cmnie tiap kali balek kmpus..rindu r plak ngan bdk2 yg dtg ngaji kat rumah..ank2 buah yg sllu bwat rumah aq happening..mcm nursery r plak rumah aq 2..riuh dgn sore bdk2...wpun nakal tp maintain je klu kna marah ngan acik2nya..he3 tgk muka diorg je, x jd nk marah..sejuk je tgk muka kanak2 yg masih suci nie.. may ALLAH bless u all..



Sunday, November 29, 2009





Aku pelik,, kenapa saudara seIslamku tak pakai tudung..
Walhal dahulu dia belajar agama denganku di satu sekolah yang sama..
Ustaz,ustazah pun dah beritahu perempuan yang sudah baligh wajib memakai tudung dan menjaga auratnya..
Aku pelik,,kenapa saudara seIslamku tak menutup auratnya..
Walhal bapanya adalah seorang muazzin di surau..
Menyeru orang ramai menyahut seruan 5 waktu..
Ya memang benar iman tak dapat di warisi..
Aku pelik,,kenapa saudara seIslamku dengan slumbernya boleh bertepuk-tampar,,bergurau-senda dan ke hulu-hilir menaiki motor & kereta keliling kampung bersama teman lelakinya..
Walhal dia langsung tiada ikatan yang sah dengan lelaki e2..
Mana ayahnya?mana ibunya?
Kenapa di biarkan anak mereka melakukan perkara begini..
Adakah saudara seIslamku itu memang tidak tahu @buat2 tak tahu sehingga sanggup mencabar dirinya utk menentang hukum ALLAH..



Aku heran,kenapa setiap kali aku menonton tv..
Banyak sungguh hiburan di sana sini..
Mana rancangan ilmiahnya? Boleh dikira dgn jari..
Banyak sungguh pengaruh barat yang sudah masuk..
Bijak sungguh mereka mempengarui fikiran anak2 muda &
remaja belia..
Senjatanya mudah sahaja iaitu melalui hiburan..
Artis di jadikan idola..
Menyanyi dgn suara yang merdu,di tambah pula dgn solekan di wajah..
Berpakaian seperti orang yang telanjang..
Sudah cukup untuk mengetarkan hati hamba2 yang bergelar muslim..
Aku bertambah heran,kenapa ramai artis2 terdiri daripada bangsa dan agamaku sendiri..
 Tetapi gaya,tingkah laku,cara pakaian,dll langsung tidak mengambarkan hakikat dirinya yang berbangsa Melayu dan beragama ISLAM..
 Adakah mereka memang tak tahu atau buat2 tak tahu?
Aku pun tak tahu..
Yang pasti aku nak ambil tahu..
Sebab mereka adalah saudara seIslamku..
................








Saturday, November 28, 2009



..++ The Hunter Story ++..


1 hari aku berjalan..keseorangan..di waktu malam..
 tatkala penghuni asrama yang lain sedang enak di buai mimpi..
Aku memulakan langkahku…
Menyelusuri satu denai,,yang ku gelar jalan sufi..
Di belakang sebuah blok tempat ku menuntut ilmu..
laluan itu sunyi,gelap,berlopak sana sini..
tiada lampu yang menerangi laluanku itu,, hanya mengharapkan bulan yang menerangi segala kegelapan..


pada mulanya aku takut utk melalui laluan itu..
banyak perkara yang bermain di fikiran..
namun dgn hati yang masih gundah gulana,,aku tetap teruskan pengembaraanku..
terkumat-kamit mulutku membaca ayat2 pelindung diri..


krekkkkk…
masyaALLAH..bunyi apakah itu??
tiba2 aku terdengar seperti bunyi kerusi di tarik.. aku lihat bangunan di blok itu gelap.. tiada cahaya pun..
fikiranku mula membayangkan sesuatu,,namunku gagahkan diri utk teruskan langkah..
hanya TUHAN sahaja yang tahu perasaanku ketika e2..
tidak sanggup utk aku pusing ke belakang..ataupun berpatah balik
biarlah apa nak jadi,,jadilah.. aku redha YA ALLAH..
nak patah balik,,aku dah separuh jalan ni..
baik ku teruskan,,bisik hatiku..
bunyi itu semakin kuat.. YA ALLAH lindungilah hambamu ini..
 mulutku tidak henti2 membaca ayat2 penenang hati..
langkahku semakin laju.. aku tawakkal padaMU YA RABBI..
Alhamdulillah sampai juga aku ke destinasi yang di tuju..


nilah jadinya..nak cabar diri sendiri.. kan dah kena..
mulalah aku bermonolog sendirian..
tapi aku tahu,,aku tidak keseorangan..
inilah jalan yang aku pilih..
walaupun di seberang sana terdapat jalan tar yang lurus..
tapi aku rasakan inilah masanya utk aku menguji diriku iaitu dgn melalui jalan sufi ini..
dan ternyata inilah jalan yang ku cari selama ini..
aku lebih tenang melalui jalan ini..
saban waktu,,tak kira pagi, petang mahupun malam aku melalui laluan ini..


sehinggakan apabila ada sahabatku bertanya,,
kita nak lalu jalan mana nie??
Dgn pantas aku menjawab..
Tuu..aku menunjuk laluan sufi yang gelap itu..
Sahabatku berkeras ingin melalui jalan tar yang telah sedia ada..
Lebih selamat,,kalau terjadi apa2 orang nampak dan boleh tolong,,katanya..
Tapi aku degil..aku nak jugak melalui jalan sufi itu..
Aku katakan padanya,,ramai sangat orang,, tgk tu motor,, kereta ke hulu hilir…
 bingit telinga ni..
Akhirnya sahabatku itu mengalah..
Yahuu..senang hatiku,,kerana dapat mengajak sahabatku melalui jalan  sufi itu..


Alhamdulillah sepanjang melalui laluan itu,,
tiada bunyi2an aneh seperti yang pernah aku dgr..
Kenapa enti suka jalan nie..
Kan bahaya..tgk tu katak banyak,,serangga sana sini..
Kalau kena gigit serangga kan susah..
Ada jalan lurus tak nak,,nak jugak ikut jalan nie..
Aku tersenyum..
Sahabatku pelik..
Ana lebih tenang lalu jalan ini berbanding jalan lurus sana tuu..e2 jawapan yang ku beri..
Sahabatku kerutkan dahi..tanda tak puas hati la tuu..


Sahabatku..
Apa yang enti rasa bila lalu jalan nie..aku pulak yang bertanya padanya..
Ishh..banyak serangga la..berpasir pulak tu habis sandal baru ana..hu3
Ni baru sikit sahabatku..
Perasan tak sepanjang kita berjalan ni banyak sangat benda yang kita tak suka rumput yg pnjang,serangga,katak dan macam2 lagi..
tapi kita mesti harungi juga.. sebab kita dah pilih utk ikut jalan ni tadi,,takkan nak patah balik kot.. tggal bape langkah je ni nak sampai blok sana..


macam tu jgk dgn perjuangan menegakkan agama ALLAH..
Banyak sungguh rintangan dan halangan yang mesti kita lalui utk mencapai target kita tu..
Kalau kita ikut jalan yang lurus tadi tu.. kemungkinan kita tak perlu lagi bersusah payah macam ni..
Tapi hakikatnya dalam menyebarkan risalah2 peninggalan para anbiya ni,tdak dapat tidak kita pasti akan melalui jalan yang penuh dengan duri..
Ya memang menyakitkan..dan menguji kesabaran..
Bukan mudah untuk menegakkan ISLAM..


Kenapa enti katakan tenang bila lalu jalan nie?? Musykil r.. tak rasa papepun..sakit ada r..
ni haa semut gigit…
Alhamdulillah sahabatku,, kita dah sampai ni..
Jawapan persoalan enti tadi tu ada pada enti sendiri.. kalau nak tahu,, enti kena rasai sendiri manisnya lalu jalan ini..
Jom cepat! kita dah lambat ni..


-the end-






سلامت هاري راي عيدالأضحى


...:: SEjarah pengorbanan NABI IBRAHIM...menuntut kita menghayati nilai TAAT + PENYERAHAN + KETUNDUKAN + KEYAKINAN AGUNG dalam sejarah manusia...berkorban segalanya demi ISLAM..pilihlah utk berkorban demi utk merasai kemanisan IMAN..kerana pengorbanan mengandungi erti sesuci perjuangan para Nabi...sanggup di caci,,di buru dan dihina.. namun tetap terus bekerja keras menyebarkan ajaran ILAHI tanpa mengharapkan UPAH & SANJUNGAN::...

        ...::SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA::..
     

Friday, November 13, 2009

..::: JANGAN SEDIH,,JANGAN MENGELUH ::..

..::: JANGAN SEDIH,,JANGAN MENGELUH ::..




** Salam kepada pengunjung blog ana yg tak seberapa nie..
harapnya sentiasa berada dlm naungan rahmat Allah swt. Setiap dari kita mesti tidak lari dari pelbagai masalah,kesusahan,tak kiralah masalah papepun..masalah family,kawan,kewangan, pelajaran dll...umm,,apa yg kita buat ye?? klu kita ada masalah cmnie.. 
termenung??menangis?? mengurungkan diri dlm bilik?? atau bunuh diri!!! masya-Allah nauzubillahi min zalikh..


** Sebenarnya kita patut bersyukur dengan masalah2 yg datang kat kita. kita tak minta,,tapi ia datang dgn sendirinya...selalu kita dgr orang berkata @ mengeluh..(ishh tension r hidup cmnie! selalu je ada masalah..apa r malang nasib aku nie..selalu dpt masalah..baik aku mati je camnie,,tak payah serabutkan kepala..) umm,,i2lah antara dialog2 org yg selalu mengeluh bila dirinya di timpa masalah..tapi bukan sume org cam2.. berbalik pada persoalan tadi,, kenapa kita perlu bersyukur dgn masalah yg dtg pada kita??sebenarnya masalah2 inilah yang membantu kita..(eh,,kenapa membantu pulak!peningkan kepala adalah..) sebenarnya masalah2 nilah yang membantu kita untuk lebih mematangkan diri,,sebabnya kita telah dikurniakan oleh Allah swt dengan akal..yang membezakan diri kita dengan makhluk yang laen..


** Dengan akal inilah kita boleh berfikir dengan lebih cergas,efektif,kreatif,inovatif dll bagi mengatasi dan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah2 kita tu.. cuba bayangkan klu kita xde masalah..relax je..goyang kaki...bersuka-ria g jalan2,habiskan duit bershopping dll.. tentu otak kita xbape aktif..neuron2 dlm saraf otak kita pun x berkembang .betol x??umm,, sebab 2lah kita patut sangatlah bersyukur dengan masalah2 yang datang kat kita..bukannya mengeluh..
percayalah Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba2-Nya..


** Selain itu,,kenapa kita perlu bersyukur dgn adanya masalah2 nie??(umm,,apa lagi ye..) kebiasaannya apabila kita di timpa masalah,kesedihan dll..kita akan cuba mengasingkan diri dr  org ramai,, berdiam diri,,bermonolog sendirian.. ( wpun x sume org buat cmnie,,tp hasil kajian dan pemerhatian mengatakan YA!) Nabi juga beruzlah ketikamana baginda menghadapi masalah ketika menjalankan misi dakwahnya... baginda beruzlah seorang diri di gua Hira' dan di situ baginda mendekatkan dirinya dgn Allah swt... time nilah sebenarnya Allah nak uji kita..DIA nak lihat kepada siapa kita minta tolong,,pengharapan,,perlindungan dsb..ada segelintir org minta tolong dgn bomoh,,ada pulak 2 dgn jin, (ish2 menyeramkan). dari c2lah Allah nak menguji kita.. bagi seorang muslim,,sepatutnya apbila dirinya di timpa musibah @ masalah,,dia ptut berhubung dengan Pencipta dirinya 2..bukannya dgn makhluk2 yg sama taraf dgn dirinya.. (sekalipun boleh meminta pertolongan dgn makhluk,,engatlah e2 sume hanya perantara shja)..tapi kita perlu engat dan sentiasa mengengatkan diri kita..(engatkan apa??) engatkan diri kita bahawasanya bukan time kita ada masalah @ musibah je baru kita berhubung dgn Allah.. malah sewaktu senang pun selalu2 lah contact dgn-NYA.. supaya hubungan kita dgn-NYA bertambah akrab.. 


" jangan biarkan tali layang2 kita terputus..bimbang nanti layang2 yang kita main 2 di bawa angin entah ke mana"..


** Selain 2 jgk,, kita patut bersyukur sekiranya kita di timpa musibah,kecelakaan,masalah dsb.. sebabnya dgn sume ini jugaklah sebenarnya Allah nak naikkan darjat hamba2-NYA ...seterusnya dapat mendekatkan diri kita dengan-NYA...sesuai dan tepatlah dgn firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 2 yang bermaksud : 
 " Apakah manusia mengira bahawa mereka akan di biarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak di uji?"


** Segala masalah,kesusahan dsb yg datang pada kita 2 sume adalah ujian@ tarbiyyah khas dari Allah swt untuk kita sume..bersyukurlah jika kita dapat tarbiyyah dari Allah nie.. ( umm,, bukan senang nak dapat!janganlah kita mensia2kannya) dan dengan ujian nilah yang dapat dan boleh meningkatkan darjat kita di cc -NYA..dan ini juga bermakna Allah 'perhatikan' kita.. bersedihlah sekiranya kita tidak di 'pandang' oleh Allah,,Pencipta kita...jika kita baca dan engat kembali sejarah perjuangan yang di bawa oleh nabi kita,,NABI MUHAMMAD SAW...lebih dhsyat lagi penderitaan yg di alami oleh baginda..lebih2 lagi ketika baginda hendak menyebarkan risalah2,, mahupun dakwah ISLAM..banyak penentangan yang di hadapi oleh baginda sewaktu i2.... bagaimana pula dgn kita?? (umm,,renung2kanlah dan sentiasalah muhasabahkan diri kita..) semoga kita sume tergolong dalam kalangan hamba2-NYA yg sentiasa mensyukuri segala nikmatnya yg tak terhitung banyaknya..dan mudah2an hidup kita mendapat keberkatan dan keredhaan dari ALLAH swt..insyaALLAH..

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_




Monday, October 19, 2009

selamat menjalani imtihan...



Salam Imtihan..
WARDAH :Assalamualaikum ya Safiah. kaifahaluki?
SAFIAH : Waalaikumsalam ya Wardah,,sohabati al'mahbubah..
  alhamdulillah,, ana bilkhair.. wakaifa bi enti?
WARDAH:Alhamdulillah ana fi sihhatin aidhon..ya Safiah,,hal enti ta'lamu,,mata satakunu al'imtihan al'akhor fi haza semester?
SAFIAH : na'am ya wardah,, al'imtihan al'akhor satakunu fi usbuq as'sabiq. li syukbatina satabda' fi yaumul isnin, 2 nov bi maddah nahu wa sorof..
WARDAH : owhh..hakaza..syukran ala hazihi maklumat ya sohabati..
SAFIAH : la ba'sa bih..arju fi sihhatin haula al-imtihan al-akhor..
WARDAH:insyaALLAH..
SAFIAH:ijtahid ya sohabati..wala taksal,,fan nadamatuluqba liman yatakasal..
WARDAH:na'am..aujadu syaiun akhor..atamanna naltaqo' fi waktul akhor..
SAFIAH:ana aidhon..ok,,ilal liqo' sohabati.. assalamualaikum..
WARDAH:maas salamah...waalaikumsalam..



_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Saturday, October 10, 2009

Monday, September 7, 2009

++ نزول ألقرأن ++


Pada hari ni, tanggal 7 sept 2009 b'samaan 17 Ramadhan merupkn hari yg penuh b'mkna bg umat muslimin muslimat, mukminin & mukminat.. knapa ya?? hari ni merupakn hari yg b'sejarah bg umat Islam,,sbb AL-QURAN tlh ditrnkan pd tarikh ni ( 17 ramadhan)..

Mungkin ada segelintir masyarkat hari ni yg mngmbil sikap acuh @ x acuh @ dgn kata lain,, xcakna (
in t'ganu slank) & x ambil pduli dgn tarikh ni...AL-QURAN ditrnkan bukan saje2, tp ditrnkan krana utk mmberi ptunjuk kpd seluruh manusia yg hidup di dunia ni,, agar tidak terjerumus ke dlm "lubang yg gelap & sempit". Dgn kata lain,, AL-QURAN merupakn "peta yg kita gunakn agar perjalanan yg kita tmpuhi di dunia ni berjln lncar,mudah,selamat dsb.."

apa i2 AL-QURAN??

>> AL-QURAN adlah kalam ALLAH yg bermukjizat, diwahyukan kpd junjungan besar Nabi MUHAMMAD SAW dlm bhsa Arab,, dgn melalui perantaraan malaikat Jibril alaihissalam,dan ianya ditrnkan secara mutawatir ( b'peringkat2), ditulis dlm 1 mashaf, mmbacanya adlah ibadah, dimulai dgn surah al-Fatihah & di akhiri dgn surah an-Nas.

AL-QURAN juga mrupakn mukjizat nabi yg t'besar b'bnding mukjizat2 yg lain.. klu org b'hutang kat kita 20sen + Rm2000 mana yg akan kita ingat & di catit dlm buku 555?sdh tntunya kita akan catit yg Rm2000,, btul x? sbb nilainya lbh besar & pnting b'bnding 20sen.. 20sen 2 kira halal la..tp klu Rm2000 rse berat je nk lpaskan..(
kna catit ni) ye lah bkn snang nk bg pinjam duit kat org sebegitu byk..

Begitulah juga ana nk kiaskan dgn AL-QURAN.. knapa AL-QURAN di catit, di bukukan?? pada zaman dahulu kalam2 ALLAH ni di tulis di pelepah2 kurma, daun dsb.. agar tidak lupa..
(zaman dulu kertas tak wujud lg)..knapa ana kiaskan dgn duit td?? sbbnya AL-QURAN adlh
PENTING!!...مهم جدا جد

Tapi apa yg b'laku pada hari ni amatlh mnyedihkan & mndukacitakan.. kerana AL-QURAN seolah2 di pnggirkan & dan tdk di jadikan panduan dlm kehidpn seharian kita.. sbgi cth,, lihat sajalah sistem pmrintahan ngara kita ni,, di mana majoriti pnduduknya adlh b'agama ISLAM dan di nobatkan sbgi ngara ISLAM.. ttpi tdk mngamalkan ajran ISLAM i2 dgn sbnar2nya.. ISLAM i2 syumul.. ia mencakupi sgala aspek, (
ekonomi,politik, pndidikan dsb..) ALLAH dh bagi panduan utk kita gunakan, tp kita menolaknya.. lihatlah betapa sombong & angkuhnya kita krna tdk mahu mngikut peraturan2 yg tlh dittpkan olehNYA.. kita lbh suka dgn peraturan yg di buat sndri oleh akal fikiran kita yg mana tidak setanding dgnNYA.. nah!! skrg mcm2 dh b'laku di negara kita..
(
mslh jnayah,ekonomi, & mcm2 lg r..) salah siapa?? nk slhkan qada' & qadar ALLAH?? seharusnya kita mnuding jari ke diri kita sndiri.. krana tdk mngikut ptunjuk yg di berikan olehNYA.. masyaALLAH.يا الله إغفر ذنوبي ..


Jadi,ksimpulannya di sini apa yg ana nk smpaikan adlah sama2lah kita b'pegang dgn "tali ALLAH"( AL-QURAN) .. jgnlah sesekali kita melepaskannya,,"tali ALLAH" nilah yg mmbawa kita ke arah kehidupan yg aman,,tnteram samada di dunia mahupun di akhirat.. sama2lah kita mngambil iktibar/ pngajaran yg t'kandung di dlmnya.. mdh2an kita semua mndapat keredhaan daripada ALLAH SWT dlm setiap pkrjaan yg kita lakukan dlm kehidupan seharian kita.. insyaALLAH..

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_ _


Saturday, September 5, 2009

...+= رمضان كريم =+...


أسلام عليكم...
Kpd sume makhluk2 ALLAH yg b'agama ISLAM samada yang berada di ats muka bumi ni mahupun brada di planet2 @pun yg sedang terapung2 di angkasawan ( klu ada le..) ,, masih belum t'lambat lagi utk ana mengucapkan ''seLaMaT B'PUasa & sElamat menyAMBUt raMAdhan al-barOKAH.."

Marilah kita sama2 mnghidupkan bulan barokah ini dengan plbagai aktiviti yg bermnfaat.. cthnya baca al-Quran,,@ bertadarus,, klu hari biasa jika ada time free je kita baca paper,, magazine,, (xpun zaman la ni yg lebih cnggih dgn alat2 teknologi..) ada YM,,friendster,, dll yang lbh up 2 date..(bak kata org putih) maka kita pun secara xlngsung t'ikut2 la dgn p'edaran zman ni..maka kita pun mulalah dgn laptop @ komputer masing2 utk m'explore dan buat keje2 yg swak2 dgnnya.. bukan ana kata ianya tidak bermanfaat.. bagus apa.. cuma,, berpada2lh bila dh buka laptop @ kompter 2..kdg2 kita xsedar MASA yang kita gunakan 2.. tanbih ni pun utk ana jgk yg selalu lalai dgn "nikmat2 dunia yg sementara" ni..

bersempEna dgn bulan Ramadhan ni yang penuh dgn bermacam2 "kelazatan,,kenikmatan,, & kefadhilatannya..(ish2 btul ke slank Bm ana ni..) dan bulan yg diturunkan al-Quran di dlmnya,, marilah kita sama2 mningkatkan amal ibadah kita yg masih kurang.. smoga apa yg kita lakukan ini semua hanyalah untuk ALLAH.. RABBUL IZZAH..
wallahua'lam..

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wednesday, August 5, 2009

بسم الله الرحمن الرحيم ...


ALHAMDULILLAH.. bersyukur kita ke hadrat ilahi, kerana dengan limpah dan kurniaNYA, kita msih dapat mnikmti nikmt2 yg di berikan kpd kita sume...ameen

Okla,,kali ni ana nk bagi 1 hadis.. ni ana ambil dari himpunan hadis 40 IMAM NAWAWI..
ana suka sgt dgn hadis ni sbb ianya berkait dgn hidup kita sehari2an..


Hadis ni pun sume dh maklum,kalau kat masjid2,surau2 @ tmpat2 cramah ke
dah sinonim dgn hadis ni..

hadis ni merupakan hadis yg paling pertama..
eh,paling pertama? betul ke bahasa melayu ana ni?? ish2..

apa2 ajelah tp apa yg pnting kat cni ana nk bgtaw, hadis ni adalh hadis yg pertama
dlm hadis 40.. iaitu:


اِنَّمَا الأعْمَالُ بِالنِّيَاتِ وَاِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئِ مَّا نَوَى
فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ اِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ اِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ
وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ اِلَى مَا هَاجَرَ اِلِيْه

* MAKSUDNYA:"Sesungguhnya, setiap amalan i2 adlah dgn niat dan setiap org mndapat (pahala) berdsrkan apa yg di niatkan. Sesiapa yg b'hijrah krna ALLAH & Rasul-NYA, maka hijrahnya i2 adlh bgi ALLAH & Rasul-NYA. Sesiapa yg b'hijrah krana dunia yg akn di perolehinya @ kerana prempuan yg ingin di khwininya, maka hijrahnya adlh kpd apa yg di niatkan.."



Ikhwan & Akhwat yg di rahmati oleh ALLAH sekalian..

Disini kita bleh lihat betapa besarnya peranan NIAT dlm hidup kita sehari2an..

niat lah yg mnntukan dan mmbezakan antra 1 perkara dgn prkara lain..

klu niat kita elok, mka eloklah yg akan kita perolehi,,
ttapi klu niat kita sebaliknya maka sebaliknya yg akan kita perolehi..


Sebagai cth, jika kita berniat mnuntut ilmu kerana ALLAH,
insyaALLAH ilmulah yg akan kita perolehi..

hanya ALLAH shja yg mngetahui apa yg tersirat dlm setiap hati hamba2NYA..
dan DIA jugalh yg mnilai samaada kita mlkukan sesua2 perkara i2
kranaNYA
@ trpaksa @ hanya sekadar utk mnunjuk2 @ sebagainya..


Jadi,apa yg boleh ana simpulkan di sini ialah sentiasalh perbaharui niat kita..
andaikata kita "telah lari driNYA, cpat2lah kejar sblum terlmbat"..

kerana niatlah yg mnntukan segala2nya..
TP hndaklah disertai dgn hati yg IKHLAS..
tnpa ikhlas pun tiada gunanya..
kedua2nya saling berkait ibarat isi dengan kuku...


* psanan ni pun ana tujukan utk diri ana sndiri selaku hambaNYA tdk lari dr mlakukan kesilpan & lalai dgn isi dunia ni..masyaALLAH..


akhirul kalam,ana nk mnta maaflah jika terdapt kesalahan dalam 'writing' ana ni.. smoga antum & antumna semua mndapt mnfaat dari blog ana nie walaupun x seberapa.. smoga kita sume mndapat keberkatan dan kebhgiaan hidup di dunia & akhirat dariNYA INSYAALLAH..AMEEN

Wow Menarik ni ^^

Sitegiant E-Commerce