Tuesday, December 28, 2010


....::: Alangkah indahnya Hidup ini :::............


>> Islam sampai kepada kita saat ini tidak lain berkat jasa Baginda Rasulullah Muhammad Saw sebagai sosok penyampai risalah Allah yang benar dan di ridhai. Dan nanti di padang mahsyar, tiap umat Islam pasti akan meminta syafa’at dari beliau dan menginginkan berada di barisan beliau. Namun, pengakuan tidaklah cukup sekedar pengakuan. Pasti yang mengaku umat beliau akan berusaha mengikuti jejak beliau dengan jalan mengikuti sunnah-sunnah beliau dan senantiasa membasahi bibir ini dengan mendoakan beliau dengan cara memperbanyak shalawat kepada Rasulullah

>> Sejarah tak akan mampu mengingkari betapa indahnya akhlak dan budi pekerti Rasulullah tercinta, Sayyidina Muhammad Shalallahu ‘alaihi wa sallam hingga salah seorang istri beliau, Sayyidatina Aisyah mengatakan bahwa akhlak Rasulullah adalah “Al-Qur’an”. Tidak satu perkataan Rasulullah merupakan implementasi dari hawa nafsu beliau, melainkan adalah berasal dari wahyu ilahi. Begitu halus dan lembutnya perilaku keseharian beliau. Rasulullah adalah sosok yang mandiri dengan sifat tawadhu’ yang tiada tandingnya.

>> Beliau pernah menjahit sendiri pakaiannya yang koyak tanpa harus menyuruh istrinya. Dalam berkeluarga, beliau adalah sosok yang ringan tangan dan tidak segan-segan untuk membantu pekerjaan istrinya di dapur. Selain itu dikisahkan bahwa beliau tiada merasa canggung makan disamping seorang tua yang penuh kudis, kotor lagi miskin. Beliau adalah sosok yang paling sabar dimana ketika itu pernah kain beliau ditarik oleh seorang Badui hingga membekas merah dilehernya, namun beliau hanya diam dan tidak marah.

>> Dalam satu riwayat dikisahkan bahwa ketika beliau mengimami shalat berjamaah, para sahabat mendapati seolah-olah setiap beliau berpindah rukun terasa susah sekali dan terdengar bunyi yang aneh. Seusai sholat, salah seorang sahabat, Sayyidina Umar bin Khatthab bertanya, “Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah baginda menanggung penderitaan yang amat berat. Sedang sakitkah engkau ya Rasulullah?.” “Tidak ya Umar. Alhamdulillah aku sehat dan segar.” Jawab Rasulullah. “Ya Rasulullah, mengapa setiap kali Baginda menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi-sendi tubuh baginda saling bergesekkan? Kami yakin baginda sedang sakit”. Desak Sayyidina Umar penuh cemas.

>> Akhirnya, Rasulullah pun mengangkat jubahnya. Para sahabatpun terkejut ketika mendapati perut Rasulullah yang kempis tengah di lilit oleh sehelai kain yang berisi batu kerikil sebagai penahan rasa lapar. Ternyata, batu-batu kerikil itulah yang menimbulkan bunyi aneh setiap kali tubuh Rasulullah bergerak. Para sahabat pun berkata, “Ya Rasulullah, adakah bila baginda menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya untuk tuan?.” Baginda Rasulullah pun menjawab dengan lembut, “Tidak para sahabatku. Aku tahu, apapun akan kalian korbankan demi Rasulmu. Tetapi, apa jawabanku nanti dihadapan Allah, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban bagi umatnya? Biarlah rasa lapar ini sebagai hadiah dari Allah buatku, agar kelak umatku tak ada yang kelaparan di dunia ini, lebih-lebih di akhirat nanti.

>> Teramat agung pribadi Rasulullah sehingga para sahabat yang ditanya oleh seorang Badui tentang akhlak beliau hanya mampu menangis karena tak sanggup untuk menggambarkan betapa mulia akhlak beliau. Beliau diutus tidak lain untuk menyempurnakan akhlak manusia dan sebagai suri tauladan yang baik sepanjang zaman.

>> Saudaraku, sungguh kehadiran Rasulullah adalah untuk menyempurnakan akhlak manusia lewat segala hal yang beliau contohkan kepada umat manusia. Beliau tidak pernah pandang bulu dalam hal menghargai manusia, penuh kasih sayang, tidak pernah mendendam, malahan beliau pernah menangis ketika mengetahui bahwa balasan kekafiran adalah neraka yang menyala-nyala hingga menginginkan umat manusia untuk meng-esakan Allah.

>> Cukup kiranya beliau yang jadi suri tauladan kita, umat Islam khususnya yang hari ini sebagian sudah sangat jauh dari akhlak Rasulullah, baik dalam tindakan maupun perkataan yang menyejukkan. apa yang dikatakan oleh seorang sastrawan Pakistan, Muhammad Iqbal dalam salah satu karyanya dapat kita jadikan renungan bersama dimana beliau berkata: “Barangsiapa yang mengaku umat Nabi Muhammad, hendaklah berakhlak seperti beliau (Nabi Muhammad)”.

>> Dalam salah satu hadits dikatakan bahwa “Belum beriman seseorang sehingga aku (Rasulullah Muhammad Saw) lebih dicintainya daripada ayahnya, anak-anaknya dan seluruh manusia” (HR. Bukhari). Kita tidak tahu apakah nanti akan diakui Rasulullah sebagai umatnya atau tidak kelak di yaumul qiamah. Namun satu yang pasti bahwa semua ingin berada di barisan beliau. maka, marilah kita sama-sama berusaha untuk mengikuti akhlak beliau semampu diri kita, sebagai suri tauladan kita yang utama, memperbanyak ucapan sholawat untuknya, membela sunnahnya, bukan malah membelakanginya (mari berlindung dari hal demikian), sebagai bagian dari rasa cinta kita terhadapnya.

>> Mari kita sampaikan salam dan shalawat kepada Rasulullah sallallahualaihiwasallam,,  yang dengannya kita akan peroleh cinta dan Syafa’atnya kelak di yaumul mahsyar. 
insyaAllah…Amiin.

p/s : di adaptasi dari >>
 Written by klulaku on March 10, 2010 – 2:57 pm -


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wednesday, December 1, 2010

~ jiwa Pemimpin ISLAM ~


ASSALAMUALAIKUM.......SILAKAN MEMBACA >> 

>> sedang membelek-belek kertas yang di fotostat,,lantas hati sangat tertarik dengan bacaan mengenai kepimpinan Islam,, jiwa-jiwa para pemimpin ISLAM....zuhud sikapnya,,tegas pendiriannya,,merendah diri dan pelbagai lagi sifat-sifat yang suci lagi murni.. persis RASULULLAH SALLALLAHUALAIHI WASSALAM.. mudah-mudahan kita semua dapat mencontohinya ~

>> antara kata-kata menarik yang di ungkapkan oleh pemimpin-pemimpin ISLAM yang kental IMANnya,, sufi serta tawadduk dalam perjalanan hidupnya ini antaranya :

~ ketikamana ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw dalam keadaan gementar, Rasulullah saw bersabda kepadanya : "Tenangkan dirimu. kerana sesungguhnya aku bukan seorang raja, namun aku hanyalah seorang anak perempuan yang biasa memakan dendeng (daging kering )." 

~ Ibnu 'Asakir meriwayatkan dari Nu'man bin Basyir bahawa Umar bin al-Khattab r.a berkata dalam sebuah majlis yang di kelilingi oleh kaum muhajirin dan Ansar . "Apa yang akan kalian lakukan jika kalian melihat aku memudahkan ( memandang enteng ) beberapa urusan ?" mereka terdiam, lalu Umar mengatakan perkataan itu dua atau tiga kali. Akhirnya Basyir bin Sa'ad berkata : "Jika engkau lakukan hal itu, maka akan kami luruskan seperti meluruskan anak panah". Lalu Umar berkata : "Jadi kalianlah yang benar...... kalianlah yang benar........ ".

>> lihatlah,, ini baru sahaja dua contoh yang penulis bawakan untuk kalian...banyak lagi kata-kata emas yang amat menarik keluar dari hati yang suci para pemimpin berjiwa sufi ini lebih-lebih lagi apa yang di tonjolkan oleh junjungan besar Nabi muhammad sallallahu alaihi wassalam.... memang benarlah baginda adalah contoh teladan mahupun role model yang terbaik dalam kalangan umat manusia ciptaan-Nya.... Allahuakbar ~

>>cuba kita relatekan dengan diri kita..ada atau tidak ciri-ciri seorang pemimpin sebegini dalam diri kita... sebab apa penulis katakan begini? sebabnya kita semua adalah PEMIMPIN.. sesetengah orang mungkin akan terfikir bahawa takrif PEMIMPIN adalah khusus bagi mereka yang punya pangkat,,ataupun mereka yang mempunyai kuasa...tidak...bukan sebegitu yang penulis maksudkan... semua dari kita adalah PEMIMPIN..sekalipun kita tidak memimpin orang lain atau memimpin orang di bawah penguasaan kita,,tetapi SETIAP daripada kita ini adalah PEMIMPIN kepada dirinya sendiri..

>> kata bijak pandai >> " Barangsiapa mampu memimpin dirinya,,maka dia juga mampu memimpin orang lain. " 

>>pimpinlah diri kita ke arah yang betul agar  nanti kita juga mampu dan dapat memimpin orang di sekeliling kita ke arah kebenaran..lebih-lebih lagi menuju keredhaan-NYA..tiadalah indah hidup di dunia ini hatta kita di limpahi kekayaan yang melimpah ruah, keseronokan duniawi yang berpanjangan,,kebangaan pada rupa paras yang menawan,kacak.. tapi hakikatnya hatinya kosong, kontang serta tandus dengan siraman nur ilahi... nauzubillahiminzalikh ~ mintalah perlindungan agar kita tidak tergolong dalam kalangan ini..

~ Rasulullah sallallahualaihi wassalam bersabda : "Orang yang bijak itu adalah orang yang sentiasa menghitung dirinya dan dia beramal untuk hari selepas kematiannya. Sedangkan orang yang lemah (rugi ) pula ialah orang yang mengikuti hawa nafsunya sambil menyandarkan (pelbagai impian ) daripada Allah". (Hadis Riwayat al-Tarmidzi)

>> di antara musuh yang paling dekat dalam diri kita adalah nafsu kita sendiri.. nafsu kadangkala mengajak kita ke arah kebaikan, kadangkala juga mengajak kita ke arah menjahanamkan diri sendiri.. berwaspadalah.. perlunya mujahadah dalam diri setiap individu Muslim..nafsu memang sukakan pada perkara keseronokan..tolaklah dengan IMANmu.. semoga kita menjadi raja kepada Nafsu..bukannya hamba kepada nafsu..dengan itu kita akan mampu memipin diri kita ke arah kebaikan.. seterusnya menuju toriq redha ilahi..insyaAllah ~
" lakukanlah apa-apa perkara yang Allah swt sukai dan bukan apa yang kita sukai" 

>> p/s : kdgkala kita sering tertewas dengan bisikan-bisikan yang mengajak kita melalui ''lorong-lorong gelap'' walhal kita tahu perkara itu salah,, melanggar syariat.. seteguh manakah iman kita..mampukah kita memimpin orang lain walhal dalam masa yang sama kita tidak mampu memimpin diri sendiri.. " islah nafsaka wa islah ghairuka.. perbaikilah diri kamu dan perbaikilah diri orang lain.. ".. kadangkala hati juga perlu di ketuk dengan  "percikan air " peringatan,,nasihat,, inzar... agar tidak leka dan tidak sewenang-wenangkan mempersiakan hidup di dunia yang semakin fana' ini..renung-renungkanlah.. nasihat & peringatan untuk penulis juga.. terima kasih yang tidak terhingga buat insan-insan yang sering  dan tidak putus-putus menegur khilaf dan silapku..tidaklah di namakan manusia jika dia seorang yang kamil (sempurna) .. aku juga hamba seperti kalian.. cawan yang mahal, cantik  serta di simpan di dalam kaca yang berkunci tidak akan terhasil dengan sendirinya melainkan jika ada orang yang sanggup mengambil, mengetuk, membentuknya mengikut acuan,,memanaskan, mewarnakannya,, mengilat permukaannya dengan sabar dan teliti sehinggalah cawan tersebut menjadi cawan yang benar-benar berkilau dan amat berharga dari yang lain... ~wallahua'lam~


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wednesday, November 24, 2010

...:::: 26 :::::...


 ASSALAMUALAIKUM...
"BEWARE WITH NUMBER 26.. for what?? continue your reading...... >> do yo realize what was happened in our surroundings?? juz continue your reading about 26...
>> 26 DECEMBER 2004 ---- TSUNAMI at ACHEH
>> 26 MEI 2006 ---- EARTHQUAKE at  JOGJA
>> 26 JUN 2009 ---- EARTHQUAKE  at TASIK MALAYA
>> 26 OCTOBER 2010 ---- TSUNAMI at MENTAWAI
>> 26 OCTOBER 2010 ---- VOLCANIC ERUPTION 

why 26?? ada apa dengan  26?? TRUELY,,IN OUR HOLY AL-QURAN THERE R REMINDERS FROM ALLAH SWT IN SURAH AS-SYU'ARA ( surah yang ke 26 ) IN THIS SURAH,, ALLAH SWT WAS INFORMED 2 US ABOUT THE PUNISHMENT FROM ALLAH SWT,,, sama2lah kita beringat... our world was very old... ~ time is waiting for us..


p/s : time ni final exam di kampusku.. in the same time,,byk dugaan buat student2 life.. xde bkalan air, elektrik dsb... jom baca ni.. mudah2an dapat menenangkan hati kita semua.. insyaALLAH.. http://www.ataphijau.com/2010/03/24/hope-the-seriescinta-menguji-iman/

 ~THE DIFFERENCE BETWEEN SCHOOL and  LIFE are.. in SCHOOL, u r taught a LESSON.. then given a test to test your IQ...but in LIFE u r given the test first that teaches u a LESSON.. TEST IN LIFE  is one of the measure's faith or belief in God for all people... ~


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Saturday, November 20, 2010

~ TiDak Terhitung Nilainya......... ~


SALAM AIDILADHA 1431 HIJRAH BUAT SEMUA UMAT ISLAM DI MANA JUA KALIAN BERADA....MUDAH-MUDAHAN KEHIDUPAN INI DI NAUNGI CAHAYA KEIMANAN-NYA..

>> Berbicara mengenai Hari Raya Aidiladha yang lazimnya di kaitkan dengan peristiwa pengorbanan Nabi Allah Ibrahim alaihissalam ,, anaknya Nabi Allah Ismail alaihissalam ,, isterinya Siti Hajar wanita yang penyabar dan taat.... penulis yakin dan percaya bahawa umum telah pun lali mahupun kalis mengenai kisah ini yang mana ianya turut di 'rakamkan' di dalam kalamullah .. al-Quran yang suci dan tinggi nilainya ~ mudah-mudahan kita semua termasuklah penulis sendiri dapat mengambil ibroh daripada kisah ini yang mana tinggi dan bermakna moral values nya dan tak lapuk dek zaman..... insyaAllah...

>> ramai yang berkata-kata mengenai pengorbanan.... pengorbanan terdapat dalam pelbagai jenis dan aspek.. namun,,sedarkah kita... selama ini kita sering memperkatakan mengenai pengorbanan yang telah kita lakukan...ataupun pengorbanan yang telah di lakukan oleh orang lain terhadap individu yang lain...tetapi adakah kita mengingati ataupun menghargai pengorbanan yang telah di lakukan oleh seseorang terhadap diri kita sendiri.............renung-renungkanlah.. kadangkala kita langsung tidak mengingati mengenai hal ini...... namun,, perkara inilah yang kebanyakan membantu diri kita selama ini... renung-renungkanlah... wallahua'lam... ~

p/s: ingatlah pengorbanan ibu bapa kita sejak kita di lahirkan sehingga kini........  thanks a lot...khaw khun krap..Gamsa-hamnida...arigato gozaimass... syukran jazilan pada semua insan yang telah banyak berkorban untuk diri ini.. ibu bapa,,adik beradik,,sahabat-sahabat...semoga setiap  pengorbanan yang telah di lakukan mendapat perhatian  dan pandangan dari-NYA yang boleh membantu bagi meraih Redha-Nya... insyaAllah ameen ~


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Sunday, November 14, 2010

~ 1 hari yang Bahagia ~

Assalamualaikum 2 all readers of my blog.. syukran jazilan kerana sudi singgah walau sebentar.. Alhamdulillah bersyukur kepada Allah swt kerana masih lagi mmberikan diri ini nikmat iman & Islam, kesihatan, penglihatan dan nikmat2 lain yang tidak terhitung banyaknya.. ~ Syukur Alhamdulillah.. tidak di lupa juga selawat salam buat junjungan Besar Nabi Muhammad sallallahualaihi wasalam serta ahli bait baginda.. ameen ~

>> "Hari Yang Bahagia"..mungkin pembaca semua t'tanya2 mengenai tajuk post kat atas.. =D sekadar perkongsian utk smua..pengalaman yang tidak seberapa semasa menjadi fasilitator utk "Kem Pemantapan Solat & Pembinaan Sahsiah ",, di tempat penulis menimba ilmu.. Alhamdulillah tawaran yang diberikan tidak akan di lepaskan begitu sahaja,,malah cepat je jari menaip ," berminat..insyaAllah boleh" & send to ................

>> sebelum tiba hari nya,, penulis terfikir juga bagaimanalah agaknya peserta2 yang akan penulis handle ni.. yang mana mereka ni t'diri drpd adik2 sekolah rendah berumur antara 7 hingga 12 tahun...penulis tersenyum sendirian kerana tak sabar nak jumpa adik2 ni semua.. sehinggalah ke hari yang di nantikan.........

>> bermula dengan urusan pendaftaran para peserta...banyak sungguh kerenah adik2 ni.. sabarnya ibu bapa mereka melayan kerenah anak2 kecil ini yang masih suci..penulis hanya mmpu tersenyum melihat keletah & kerenah mereka semua...sungguh mencuit hati...Alhamdulillah mereka mengikut arahan abg2 & kakak2 yang mnjdi fc hari tu..perjalanan kem yang di buat selama sehari itu berjalan dengan baik.. bermula dengan ceramah yang bertajuk " Penghayatan solat & akibat meninggalkannya " dari seorang ustaz yang juga merupakan seorang imam di sebuah masjid.....selesai sahaja ceramah yang cukup santai dan bersemangat oleh ustaz yang berjiwa seorang bapa itu, peserta di bahagikan kepada bbrpa group... penulis menghandle group 23... =D 

>> pertama kali melihat wajah adik2 ni..sejuk je mata memandang....tenang je hati ni melihat mereka semua.. 
penulis lebih suka bersikap santai dengan adik2 ni.. x terlalu formal.. penulis anggap mereka semua ni mcm adik2 penulis sdiri.. (klu nk anggap anak tu boleh juga.. =D ) sikap adik2 @ anak2 buah dalam grup 23 yang peramah,,suka b'tanya mmbuatkan diri ini rasa cukup di hargai..seolah2 mcm melayan kerenah anak2 sendiri pula.. ada yang berebut2 nk duduk di sebelah.. ada yang nak peluk.. macam2.... syukurlah pengalaman menjaga 10 orang anak saudara sendiri di kampung halaman mmbuatkan diri ini tidak  terlalu kekok bila b'hadapan dgn adik2 yang mmpunyai pertalian saudara Islam ni.. 

>> adik2 ni kira boleh di buat 'geng' la..memang bestt.. walaupun ada sebahagian adik2 ni yang hyperaktif.. lari sana lari sini, panjat itu panjat ini.. naik tangga dsb... tapi penulis sangat respect kat adik2 ni..bila di suruh buat praktikal solat,wuduk, dll.. sangat bagus hasilnya..SYABAS adik2 ku.. di sebabkan adik2 terlalu peramah maka keluarlah soalan2 emas mereka yang tak tercapai dek akal.. antaranya.. " ustazah, ustazah jadi ustazah ke?? nak tergelak juga dgr soalan adik2 ni.. xhabis jawab lagi,, adik lain tanya.. "ustazah, ustazh ni macam dah kahwin je,, suami ustzh kat mana? lagi la nk pecah perut dgr soalan ni.. "ustzah, ustzah nnti ajarlah kat sekolah kita..kat gong badak.." dan lain2 lagi...mcm xpercaya pulak adik2 tanya soalan macm tu.. memng advanced adik2 skrg ni...layannnnnnn....mmg bestt.. no hpone mak ayah pun hafal..mntap adik2 ni..~ paling xtahan gelak bila ada sorang adik ni kena usik dengan kwnnnya.. adik tu pun mnangislah.. mulutnya yang comel tu pun di muncungkan semuncung-muncungnya....penulis pun pujuk la adik yang comel n cute tu.. "ustazah, dia kalau nangis mesti mulutnya muncung.." adoii la adik2ku sayang ni...
buat diriku nak tergelak sepanjang hari.. =D mmng fun ~ tapi................. hanya sehari je.. sdih jga nk tggalkan adik2 yang baru je penulis kenal ni.. sama2 belajar amik wuduk, solat dll....

>> jam menunjukkan pukul 5.30ptg, ibu bapa pun ada yang dah datang untuk ambil anak2 mereka.. "adik2,, sebelum balik salam abg2 n kakak2 fc kamu smua.." kata seorang ustaz.. belum pun habis kata2 ustz tu, adik2 groupku berebut2 dtg ke arahku.. masyaAllah perasaan apakah yang Kau hadirkn untuk diriku ini.. nk bergenang air mata ni....control2.....syukurlah sempat juga amik no phone mak ayah adik2 ni.. boleh la tahu perkembangan mereka lepas habis kem ni.. Alhamdulillah,, setakat ni menunjukkan perkembangan yang positif bilamana penulis sempat bertnya khabar mengenai adik2 ni slepas bbrpa hari kem b'lngsung... walupun sehari tapi cukup mmberi impak dlm diri ini.. Alhamdulillah... semoga penulis di beri pluang sebegini lagi pada masa akan datang... belajar & mengajarkan orang lain.. insyaAllah ~ xsempat nk ltak gmbr adik2 ni kat blog.. biarlah trsimpan dlm memori ini.. ~ adik2 >> semoga menjadi anak yang soleh & solehah... ameen \(^_^)/ wallahua'lam...

p/s : t'ingat pada anak2 saudara seramai 10 org & bakal b'tambh..i kmpung halaman.. i miss them..~ anak soleh & solehah idaman hati...ameen...



_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Thursday, November 11, 2010

~ LAI'LAHAILLALLAH.... ~

 Assalamualaikum kepada semua pembaca yang x jemu2 singgah kat blog ini... syukran alaikum... sekadar perkongsian untuk smua.... jom dgr ckit lagu ni.. sgt menyentuh hati seorang hamba yang selalu lupa pada pencipta-NYA.. walhal DIAlah yang patut kita puja dan puji... hayatilah bersama ~

~ ENGKAU CINTA AGUNGKU ~

Aku tahu
Engkau  Tuhanku
Adalah, cinta Agung
Aku pun mahu
MencintaiMu
Aku tahu
MencintaiMu amat perlu

Ia kemuncak
Daripada segala kebahagiaan
Aku berusaha kearah itu
Tapi cintaku padaMu Tuhan selalu terganggu

Banyak yang datang menggangu
Nafsuku dan syaitan terkutuk
Dunia mempersona menggamit selalu
Di waktu itu
Lupaku padaMu

Cintaku jauh sekali
Sekali-sekala datang jua
Walaupun sedikit
Terasa indahnya
Kemudian lupa lagi

Adakalanya lupaku padaMu
Berpanjangan sekali
Kemudian sekali-sekala
Segar kembali kau cinta agung

Engkau patut dicintai
Selepas itu
Lupa lagi
Begitu cintaku kepadaMu tuhan
Dengan kelalaian silih berganti
Oh tuhan

Dengan hati yang sedih ini
Tolonglah aku
Dengan rahmatMu
Bantulah aku
MencintaiMu
Agar cinta yang palsu terhunus sendiri
Itulah harapanku padaMu




_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_




Friday, November 5, 2010

~ BeraPa kaLi nak Kecek..... ~


ASSALAMUALAIKUM KEPADA SEMUA PENGUNJUNG DAN PEMBACA BLOG INI.. SYUKRAN ALAIKUM.. dah lama jugak xupdate blog ni,,baiklah kali ni penulis nak share something dgn pembaca sekalian..bnda ni kalau di bicarakan,,gerenti senyum melebar sampai ke tlinga.. agak2nya bnda apa yg penulis nk share ye...oklah..jom baca post kat bawah ni.. semoga mendapat ibroh daripadanya.. =D

>> Dewasa ini,,ramai sggh org mmperkatakan mngenai cinta..tahukah kamu apa itu cinta?? cinta adlh ssuatu yg mmbuatkn s'seorg itu berasa aman & tenang dgnnya..menurut IMAM AL- GHAZALI,, cinta ialah kecenderungan yg amat kuat dl diri seseorg kpd s'suatu/seseorg lain yg boleh mmberi kelazatn,mnfaat & sgt serasi dgn fitrahnya (tabiat)..bukn mudh utk mntfsirkn rasa ''hubb'' @ cinta ini,,sgt hlus sifatnya.. hnya org yg mellaluinya akan merasainya..seperti madu,,mcmna kita boleh kata madu tu manis? sbb kita rasa madu tu..mcm tu jugalah dgn cinta,,

>> Namun,,apa yg mmbmbgkn diriku..smkin ramai yg mmuja2 cinta yg palsu..kdg2 aku pelik mlihat hamba2 Allah yg mmuja cinta mereka..smbil b'monolog : "apelah yg diorg bualkan..hari2 jumpa,xbosan ke..dduk punyelah rapat,, angin lalu pun konfem xterasa..inilah ragam mnusia bila lain gen b'jumpa,,mcm ade mgnet yg menarik2 mereka..ya,, mmg x di nafikan stiap mnusia yg normal bginilah hakikatnya..bahkan sdh t'mktub dlm kalam Allah bahawasanya manusia ini di jdikn b'psg-psgn.." 

>> Opppsss..aku xhbis ckp lagi ni,,kena fhm molek2 ayat al-Quran tadi tu...ya,,mnusia mmg di jdikan b'psgn tpi kenalah pada tmpatnya..xkan smpi nk cri psngn kena couple kot! agak2 la..tahu x,,couple tu xde dlm Islam.. tu sume acuan barat,,nk rosakkn pemuda pmudi khususnya umat ISLAM..tahukah kamu apa hukumnya ssorg itu couple??? ni pn aku tahu sejak blajar kat kmpus Kusza..slama ni aku engat couple tu boleh..rupa2nya HARAM!!! astagfirullahalazim.. smpi bgitu skali.. mmg tkjut la bila tahu benda ni jatuh hukum HARAM.. bnda yg HARAM TETAP HARAM..

>> Tapi aku still pelik la coz ramai sgt anak2 muda mudi ISLAM yg couple..diorg tahu ke x hukum couple ni?? kdg2 ade je yg tahu hukum tpi still teruskn..atas alasan ,,kononnya nk bimbing si pmpuan ni ke arah kebaikan..hurmm..xmunasabh lgsung alasan ni..byk cara lain bolh kita guna utk ajak org lain buat k'baikan..bukannya dgn couple.. pkirlah.. bukannye tmbh kbaikan,,tpi tmbh timbngan dosa..sbb apa?? sbbnya.. baca di bwh ni :

1) berani sgguh si coupling lnggar perinth Allah..(yg HARAM TETAP HARAM...)
2) kluar dating,,b'dua2an.. (tahu x,, ade syaitan antara mereka tu?? sedar x,, ade malaikat yg mncatit apa yg mereka buat? tahu x ALLAH MAHA MELIHAT... )
3) dalam ISLAM xde istilah COUPLE..bape kali nk ckp daaaa... (mngkin sstgh org rasa muak bila dgr couple tu haram dll.. sbbnya bnda tu dh jdi lumrh dlm  hidup..) inilah pyhnya bila ssuatu prkara tu dh jdi tabiat/lumrah dlm hdup di dunia ni,, bnda yg HARAM pun di HALALkan..
4) bila dh b'dua2an mcm2 bolh jdi.... ( mata,tgn,kaki dll smua jdi saksi..)
5) byk lagi sbbnya...mnusiakan d kurniakan akal,,jdi mnfaatknlah..

>> Masih nk ckp Couple tu HALAL ke?kdg2 aku t'pikir n b'monolog sndirian.. "org yg couple ni,xkesian ke kt bakal suami@ bakal isteri diorg yg sah nnti.. sbb soal jodoh ni bukan kita yg tetapkan...mgkin ade yg bantah ape yg aku ckp ni.. tpi percayalah,, hasil dr pmerhatian+kajian yg aku buat,,kbykan mereka2 yg couple ni xkekal..& b'nikah dgn org lain.. ISLAM ni cukup indah..sudah di tetapkan bgimana ''peraturan2'' @ step2 utk bina msjid..buknnya mllui couple..

>> Entah berapa kali aku nk cakap...HARAM TETAP HARAM,,tinggalkan je..buat ape nk pikir pnjang..xpyh nk sedih2.. tnggalkan je..ingat janji Allah dalam kitab-NYA..dalam surah an-Nisa',, lagi bagus baca terjemahannya.. bermujahadahlah..insyaALLAH pasti akan di gntikan dgn perkara yg lebih baik..

>> " hati itu di kuasai oleh cinta..berhati2lah meletakkn cinta di dalamnya..jgn di biarkan hati itu di penuhi dgn cinta yg jahat, buruk & cacat..bgaimana benih cinta yg kita tanam & suburkan dlm jiwa..maka begitulah pohon yg akan tumbuh & b'buah pd fikiran & seluruh tndakan...cintailah ALLAH kerana DIA-lah kekasih yg xakan mninggalkan,,mengecewakan @ mmbiarkan kita sendirian...hayatilah kata2 dari IMAM AL-GHAZALI ini.. :







~ pertama telah ku pndang pada makhluk yg byk ini..maka aku saksikanlah bhwa tiap2 mereka mmpunyai kekasih & kecintaan tmpat hatinya tertambat..sebahagian drpd kekasih itu hnya mndampingi smpai ke sakit yg mmbwa maut & sbhagian lagi hnya smpai ke tepi liang kubur,, setelah itu kesemuanya pulang & mningglkan kekasihnya t'baring seorng diri.. tidak ada seorang pun yg turut masuk ke kubur & mnghiburknnya di dlmnya..yg demikian tidak ku dapati  selain amalan soleh..sebab itu maka kuambil ia menjdi kekasihku,,supaya kelak ia menjdi pelita di dalam kuburku,, mengiburkan & tidak mninggalkan aku seorg diri.. ~

wallahua'lam..renung2kan..& slamat beramal.. \(^_^)/ 
p/s : penulisan tiada niat untuk memburuk2kan sesiapa mahupun merendah2kan orang  lain.. ini cuma pandangan penulis mengikut apa yang penulis fahami menurut acuan ISLAM.. mohon maaf sekiranya terdapat kata2 yang agak kasar ( kalau ade la.. ) =D ,, ini hanyalah pandangan penulis shja.. selebihnya terserah pada pembaca untuk menerima @ menolaknya..apa yang pasti, penulis ingin menyeru pada semua agar kita semua kembali memartabatkan serta mengikut syariat Allah swt...insyaAllah tiada apa yang meragukan,, bahkan ketenangan serta kemanisan yang bakal di perolehi kelak...insyaAllah ameen wallahua'lam....



_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Sunday, October 3, 2010

~ JALAN daei... ~



~ USAHLAH KAU KHUATIR SEANDAINYA MAKHLUK-MAKHLUK DI SEKELILINGMU  MEMANDANG "ENTENG" PADAMU KETIKA MELALUI JALAN DAEI INI... TERUSKANLAH DENGAN USAHAMU ITU TANPA RAGU..KERANA MEMANG SUDAH MENJADI LUMRAH JALAN DAEI ITU PENUH DENGAN MEHNAH DAN DURI-DURI YANG AMAT MENYAKITKAN.. USAHLAH KAU MINTA IANYA DI HILANGKAN DALAM DIRIMU.. NAMUN,,, MINTALAH KEKUATAN AGAR KAU DAPAT  MELEPASINYA DENGAN AMAN.. USAHLAH KAU KHUATIR DENGAN CACIAN YANG MEREKA LONTARKAN PADAMU... TERUSKANLAH USAHAMU TANPA RAGU.. USAHLAH KAU HIRAUKAN DENGAN APA YANG MEREKA KATAKAN MENGENAIMU,,, NAMUN RISAULAH SEANDAINYA ALLAH SWT MEMPERKATAKAN SERTA MEMPERSOALKAN MENGENAI TINGKAHMU YANG MELARIKAN DIRI DARI TANGGUNGJAWAB INI...SESUNGGUHNYA ENGKAU TELAH DI CIPTAKAN HANYALAH UNTUK BERIBADAH KEPADANYA ,,, SETERUSNYA MENGGALAS TAKLIFAN DI BAHUMU DENGAN IKHLAS DEMI MEMBELA SERTA MENJUNJUNG AGAMA SUCI TUHAN-MU ITU.. JANGANLAH KAU MENCIPTA PELBAGAI ALASAN UNTUK TIDAK MENGIKUT SERTA DALAM BARISAN INI...KELAK NANTI KAU AKAN DI TANYA MENGENAINYA... OLEH ITU,,, MULAI DARI SAAT INI GENGGAMLAH ERAT TANGANMU ITU,, AMBILLAH AL-QURAN YANG MENJADI SUMBER UTAMA BAGI SETIAP HAMBA YANG BERGELAR MUSLIM.. BACALAH.. SERTA FAHAMILAH APA YANG TERKANDUNG DI DALAMNYA....SETERUSNYA AMALKANLAH DALAM KEHIDUPANMU..MUDAH-MUDAHAN KAU AKAN PEROLEH SA'ADAH DI DUNIA DAN AKHIRAT.. ~ AMEEN 


P/S: UNTUK PENULIS BLOG JUGA...~ 


_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Monday, September 27, 2010

~ jangan bagi PUTUS ~



 " jika seorang hamba meninggalkan doa untuk kedua orang tuanya.. 
maka terputuslah rezeki untuknya" 

SALAM mahabbah lillahitaala ~ Alhamdulillah masih lagi di berikan ruang nafas untuk menghirup kembali udaraNya..serta segala nikmat yang di kurniakan kepada hamba-hambaNYA.. ameen ~ 

initipati yang boleh di ambil daripada hadis di atas ialah............ "JANGAN LUPA UNTUK MENDOAKAN KEDUA IBU BAPA KITA..." tidak kiralah samada yang masih hidup mahupun yang telah pergi ke alam barzakh iaitu alam penentu bagi hamba-hambaNYA,, untuk di berikan tempat di akhirat nanti... insyaALLAH tanbih untuk diri ini sekali yang selalu leka dengan nikmat yang di berikan oleh ALLAH swt.. ~ 

>> IBU BAPA...MAK ABAH...AYAH IBU..UMI ABI..MAMA BABA.. WALID UMI dan pelbagai gelaran yang lain ,,  memberi pengertian yang sama...

>> menjadi seorang ibu mahupun bapa bukanlah sesuatu yang mudah,, ianya memerlukan persediaan yang rapi untuk ke arah itu.. lebih2 lagi sekiranya mereka di kurniakan cahaya mata yang ramai..alangkah bahagianya hidup ini.. ~ mempunyai anak yang ramai bukanlah suatu bebanan bagi ibu bapa yang merasakan kebertanggungjawaban dalam dirinya.... 

"REDHA ALLAH terletak pada REDHA KE DUA IBU BAPAMU "

.......................................................................................................................................................................



_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Sunday, September 19, 2010

~ yOU ALwayz in my heart ~


Bismillahirrohmanirrohim...dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.. alhamdulillah selamat sampai di uniSZA pagi smalam.. setelah bercuti selama 2 mnggu di bumi selangor.. alhamdulillah semuanya sihat,,bila smpai t'ganu mulalah t'ingat kat fmily..begitulh lumrahnya,, bila dekat tidak terasa.. bila berjauhan macam2 rasa ada.. nak balek s'gor skrg jugak rasanya.. =(

Sambil menaip2 apa yang patut,, tergerak hati nak buka lagu ayah ibu dri group Alarm Me... sgt2 menyentuh hati ini,, n mata yang kering tiba2 basah.. walau siapa pun ayah n ibu kita ,, they still your parents.. mak abah tetap di hatiku... semoga Allah membalas segala jasa baik, pengorbanan serta apa sahaja yang mak n abah buat untuk anak-anak mak n abah semua.. Ya Allah..tempatkanlah mak dan abahku di tempat yang mulia di akhirat nanti..

Diri ini sentiasa merindui dan dahagakan didikan dari mak n abah.. semoga mak abah n adik beradik lain merestui aku di jalan perjuangan ini...ameen ~

“Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia.

“Dan rendahkanlah dirimu kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah: ‘Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku semasa kecil.’” (Surah al-Isra’: 23-24)


** Mak abah u r my star...without u i'm nothing.. thanks a lot mak n abah for all things..
luv mak , abah n our family forever..  \(^_^)/


Dalam hadis sahih diriwayatkan daripada Abdullah ibn Amru, dia berkata, seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w meminta izin kepadanya untuk berjihad.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apakah ayahmu masih hidup?” Orang itu menjawab: “Ya.” Nabi bersabda: “Berjihadlah bagi kedua orang tua.” (Hadis riwayat Muslim)

~ Ayah Ibu Restui Perjuanganku ~

Namamu menyerlahkan seri di wajahmu
Kelembutanmu tiada bandingannya
Engkaulah insan yang sangat kusayang
Kehadiranku kerna pengorbananmu

Dan harapanku agar engkau merestui
Perjuanganku ke arah kebenaran
Kerana engkau laksana awan di lahit
Ibarat memayungi setiap insan

Demi cintaku ini
Aku kan berjanji berbakti padamu
Walau ku tahu tak mungkin dapat membalas jasamu
Demi kasih dan syaang
Aku rela berkorban apa saja
Kerna kini ku tahu syurga
Di tapak kaki ibu

Kau umpama permata di hatiku
Memberikanku sinaran cahaya cintamu yang suci
Kau bak mutiara di samudera
Tetapkan berharga untuk selama-lamanya

Semenjak kita lahir ke dunia ini kita dibelai dan dimanja
Kerana itu janganlah menderhaka
Pada dua insan bernama ayah dan ibu

Oh Tuhan ampunilah dosa-dosaku
Dan dosa kedua orang tuaku
Kasihi mereka sebagaimana mereka
Mengasihiku sewaktu dahulu
Banyak hadis yang mengisahkan mengenai kedua ibu bapa... sama2lah kita ambil ibroh daripadanya.. =)

Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a, dia berkata, bersabda Rasulullah bermaksud: “Tangis kedua orang tua termasuk penderhakaan.” (Hadis riwayat Bukhari) 

Diriwayatkan dari Muaz ibn Jabal r.a, Rasulullah bersabda, ertinya: “Sesiapa berbakti kepada kedua orang tuanya, beruntunglah dia dan Allah menambah umurnya.” (Hadis riwayat Abu Ya’la, Tabrani dan al-Hakim)

Diriwayatkan dari Aisyah r.a, dia berkata: “Seorang lelaki datang kepada Nabi bersama seorang tua. Nabi bertanya: “Siapakah yang bersamamu?” Orang itu menjawab: “Ayahku.” Baginda bersabda: “Jangan berjalan di depannya dan jangan duduk sebelum dia, jangan memanggilnya dengan namanya dan jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain memakinya.” (Hadis riwayat Tabrani)

~ YA ALLAH...BERIKANLAH KEBAHAGIAAN HIDUP DI DUNIA DAN DI AKHIRAT KEPADA KEDUA IBU BAPAKU YANG AMAT KU KASIHI SERTA SAYANGI... ~ AMEEN \(^_^)/

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Thursday, September 2, 2010

~ seMut ........ ~


Assalamualaikum w.b.t kepada semua pembaca sekalian.. Alhamdulillah masih lagi di berikan nikmat Iman & Islam.. seterusnya dapat menghirup udara-NYA yg segar & hidup dlm suasana yang aman dan damai....alhamdulillah ~

>> kelas hubungan etnik xde semalam..almaklumlah ramai dh cuti awal utk raya..so,, kaki pun melangkah lah ke maktabah al-Mukhtar Unisza ni..hajatnya nak renew buku tapi xleh pulak,,coz member xpulangkan lagi buku yg dia pinjam.. org kat kaunter  tu pulak mntax cari kat rak.. kot2 kwn dh pulangkan...n komputer xdpt detect..hurmm...xpe2,, demi sebuah buku.. =D hajat di hati nk pegi port pling best kat maktabah tu.. ( bahagian magazine,,paper dll) kna tahu juga pkmbagan semasa dunia hari ni.. tapi kaki ni terus je menuju ke tmpat koleksi umum.. ( port ni pun best jugak... ) misi pencarian buku pun bermulalah...hurmm.,,  xde .. ( confirm mmber xpulgkan lagi..) xpe lah kalau ge2.. tgok jam.. (awal lagi ni.. bru je kluar dri hostel, xkan nk balik kot ) masa yg masih berbaki ni kalau xd manfaatkan amatlah rugi.. 

Firman Allah swt :
" Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."     ( surah al-as'r :1-3 )

>> lain yg di cari, lain yg dapat.. tiba2 pulak terasa nk cari hadis sahih bukhari n muslim.. Alhamdulillah dapat se,, apa lagi baca la kejap.. terserempak la pulak dgn shbiah2 ana ni.. ude,,acik,, nisha n kak mat =D klu g maktabah, xsah kalau xjumpe deme ni.. bagus2.. akademik bukan no 2 ye.. dripada buku hadis tu,, ana tertarik dengan salah satu hadis yang ada dalam buku tersebut..hadis tu berbunyi begini.. :

Dari Abu Hurairah r.a katanya:”Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda:”Seekor semut menyengat salah seorang nabi. Nabi itu pun menyuruh mencari sarang semut itu lalu dibakar. Allah lalu menurunkan wahyu kepada nabi itu,”Sesungguhnya hanya seekor semut yang menyengat engkau, dan engkau bakar salah satu umat yang bertasbih kepada Tuhan.”
       (Bukhari dan Muslim)

 
>> the moral values yang boleh kita dapat dari hadis ini ialah.. kita di larang untuk membakar makhluk Allah hatta seekor semut  yg kecil.. kerana apa??? kerana semut tu pun makhluk ALLAH juga.. dan semut tu pun turut bertasbih memuji Allah subhanahu wataa'la... pas ni,, kalau kene sengat dengan semut ,, nyamuk dll bersabar je lah.. sebab makhluk2 ciptaan Allah ni pun hamba Allah juga,, bertasbih kepada Allah.. =D jom sama2 bertasbih, bertahmid, bertahlil memuji Allah subhanahu wataa'la... subhanallah walhamdulilllah wala ila haillallah allahuakbar ~

>> teringat masa muda2 dulu org tua2 ada kata,, kalau ade semut hitam dlm rumah tu maknanya akan ada rezeki mlimpah ruah buat kita..klu semut masuk dlm air, xelok utk di minum..nt payah nak mghafal.. dan macm2 lagi la pasal makhluk Allah yg kecil ni.. wpun kecil,, tapi sgt rajin.. contohilah kerajinn semut ~ wallahua'lam... kembara lailatul qadar ~

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Monday, August 23, 2010

~ bersabarlah duhai HATI.. jagalah ia sebaiknya ~


ASSALAMUALAIKUM KEPADA pembaca sekalian...mudah2an di bulan yang mulia ini antum semua dapat melakukan ibadah dengan lebih sempurna...bersyukurlah kerana kita semua masih dpt melaksanakan ibadah dlm suasana yang aman & harmoni... ~ fitrah manusia memang tidak lari dari "berpenyakit hati" dalam dirinya,, amatlah besar effectnya sekiranya perkara ini tidak dapat di kawal dengan sebaiknya.. malah mungkin akan mendatangkan fitnah ,,lebih-lebih lagi bagi "pejuang2 yang membawa agama Allah ini.. post di bwh ni amat menarik,, di ambil dari satu sumber.. yang pasti ianya dari seseorang yang sudah melayari alam rumahtangga.. sama-samalah kita ambil ibroh daripadanya ~

>> Kata pujangga cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi fikiran sekaligus mengendalikan tindakan. Sungguh, cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. Cintalah yang mampu melunakkan besi, menghancurkan batu karang, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta (Jalaluddin Rumi).

>> Namun hati-hati juga dengan cinta, karena cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta palsu. Cinta yang tidak dilandasi kepada Allah. Itulah para pecinta dunia, harta dan wanita. Dia lupa akan cinta Allah, cinta yang begitu agung, cinta yang murni.

>> Cinta Allah cinta yang tak bertepi. Jikalau sudah mendapatkan cinta-Nya, dan manisnya bercinta dengan Allah, tak ada lagi keluhan, tak ada lagi tubuh lesu, tak ada tatapan kuyu. Yang ada adalah tatapan optimis menghadapi segala cobaan, dan rintangan dalam hidup ini. Tubuh yang kuat dalam beribadah dan melangkah menggapai cita-cita tertinggi yakni syahid di jalan-Nya.

>> Tak jarang orang mengaku mencintai Allah, dan sering orang mengatakan mencintai Rasulullah, tapi bagaimana mungkin semua itu diterima Allah tanpa ada bukti yang diberikan, sebagaimana seorang arjuna yang mengembara, menyebarangi lautan yang luas, dan mendaki puncak gunung yang tinggi demi mendapatkan cinta seorang wanita. Bagaimana mungkin menggapai cinta Allah, tapi dalam pikirannya selalu dibayang-bayangi oleh wanita/pria yang dicintai. Tak mungkin dalam satu hati dipenuhi oleh dua cinta. Salah satunya pasti menolak, kecuali cinta yang dilandasi oleh cinta pada-Nya.
 
>>Jika cinta kepada selain Allah, melebihi cinta pada Allah, merupakan salah satu penyebab do’a tak terijabah.

~ Bagaimana mungkin Allah mengabulkan permintaan seorang hamba yang merintih menengadah kepada Allah di malam hari, namun ketika siang muncul, dia pun melakukan maksiat.

~ Bagaimana mungkin do’a seorang gadis ingin mendapatkan seorang laki-laki soleh terkabulkan, sedang dirinya sendiri belum solehah.

~ Bagaimana mungkin do’a seorang hamba yang mendambakan rumah tangga sakinah, sedang dirinya masih diliputi oleh keegoisan sebagai pemimpin rumah tangga..

~ Bagaimana mungkin seorang ibu mendambakan anak-anak yang soleh & solehah,, sementara dirinya disibukkan bekerja di luar rumah sehingga pendidikan anak terabaikan, dan kasih sayang tak dicurahkan.

~ Bagaimana mungkin keinginan akan bangsa yang bermartabat dapat terwujud, sedangkan diri peribadi belum bisa menjadi contoh teladan

>> Banyak orang mengaku cinta pada Allah dan Allah hendak menguji cintanya itu. Namun sering orang gagal membuktikan cintanya pada sang Khaliq, kerana disebabkan secuil/sedikit musibah yang ditimpakan padanya. Yakinlah wahai saudaraku kesenangan dan kesusahan adalah bentuk kasih sayang dan cinta Allah kepada hambanya yang beriman…

>> Dengan kesusahan, Allah hendak memberikan tarbiyah terhadap ruhiyah/rohani kita, agar kita sedar bahawa kita sebagai makhluk adalah bersifat lemah, kita tidak dapat berbuat apa-apa kecuali atas izin-Nya. Saat ini tinggal bagi kita membuktikan, dan berjuang keras untuk memperlihatkan cinta kita pada Allah, agar kita terhindar dari cinta palsu.

>> Dan Allah tidak akan mensia-siakan hambanya yang betul-betul berkorban untukNya..Untuk membuktikan cinta kita pada Allah, ada beberapa hal yang perlu kita persiapkan yaitu:

1) Iman yang kuat

2) Ikhlas dalam beramal

3) Mempersiapkan kebaikan Internal dan eksternal. Kebaikan internal iaitu kebaikan yang bebentuk luaran,, ia berupaya keras untuk melaksanakan ibadah wajib dan sunah. Seperti qiyamulail, shaum sunnah, bacaan Al-qur’an dan haus akan ilmu. Sedangkan kebaikan eksternal adalah berbentuk dalaman ia di peroleh melalui ibadah yang kita lakukan pada Allah, dengan keistiqamahan  serta mengaplikasikannya dalam setiap langkah, dan tarikan nafas disepanjang hidup ini. Dengan demikian InsyaAllah kita akan menggapai cinta dan keridhaan-Nya.wallahua'lam... mudah2an mendapat ibroh dari pembacaan di atas.. ~ sama-samalah tingkatkan kualiti hidup melalui ibadah seharian yang di lakukan..insyaALLAH.. ~

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wednesday, August 18, 2010

~ jangan SOMBONG ~




~ SALAM IHYA' RAMADHAN FI HAZA SYAHRI....1431HIJRAH ~


>> ALHAMDULILLAH segala puji-pujian ku panjatkan buatMU , Ya Allah Tuhan sekalian alam yang mentadbir serta mengurus segala macam benda di dalam, luar dan keadaan di sekelilingnya.Segala-galanya adalah milikMU... siapalah diri hamba ini jika hendak di bandingkan dengan kudratMU yang Maha Hebat,, terpaku aku seketika tatkala melihat segala kebesaranMU di pertontonkan di hadapanku bagaikan melihat tayangan video secara live.. sungguh diri ini terasa sungguh kerdil...terasa kehadiranMU ada di mana-mana... 

>> Hari ini merupakan hari ke- 7 puasa ketikamana post ini di taip =D ALHAMDULILLAH masih lagi di kurniakan nikmat IMAN & ISLAM kepada diri ini.Selaku hamba-Nya  yang bersyahadah di dalam hidupnya bahwa Allah itu Tuhanku dan Muhammad SAW itu pesuruhNYA, maka WAJIBlah bagi diri ini dan kita semua yang beragama ISLAM melaksanakan ibadah ini bagi melengkapi akidah serta iktiqod kita sebagai seorang muslim yang mana jika kita sedari.. puasa adalah salah satu dari rukun ISLAM..jika hilang satu batang tiang untuk kita buat rumah, bagaimana mungkin rumah itu boleh tertegak dengan sendirinya?? begitu jugalah halnya dengan rukun ISLAM.. jika hilang atau tiada salah satu rukun ini dalam diri kita.. hal ini bermakna kita masih lagi tidak sempurna sebagai seorang muslim.. melainkan ibadah haji yang di beri kelonggaran oleh Allah swt.. (tunaikanlah ibadah haji bagi sesiapa yang berkemampuan..) manakala rukun-rukun yang lain adalah WAJIB bagi kita hamba-NYA yang Muslim untuk melaksanakannya dengan ikhlas kerana-NYA.... insyaALLAH......

>> sabda Rasulullah saw : " Islam itu di tegakkan atas lima dasar iaitu bersaksikan TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN MUHAMMAD ITU UTUSAN ALLAH, mendirikan SOLAT, membayar ZAKAT, mengerjakan HAJI dan BERPUASA pada bulan RAMADHAN ". 

>> di kesempatan ini juga sukalah diri ini untuk mengajak muslimin muslimat  semua termasuklah yang membaca entry ini untuk sama-sama kita memperbanyakkan amal-amal ibadah yang sunat,,(yang WAJIB sudah semestinya perlu di laksanakan =D insyaAllah) sama-samalah kita lakukan ibadah yang sunat yang mana kita jarang-jarang,, kadang-kadang melakukannya.. tekadkanlah target / keinginan dalam diri untuk merebut peluang di bulan RAMADHAN yang mulia ini agar dapat mengislahkan diri ke arah yang lebih baik daripada yang sebelumnya kerana matlamat kita hidup di dunia ini tidak lain adalah kerana-NYA sebagaimana janji serta ikrar kita semua yang selalu di lafazkan 5x sehari dalam ibadah solat yang wajib.. iaitu " innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirobbbilalamin.. mafhumnya : sesungguhnya solatku, amal ibadahku, hidupku serta matiku kerana Tuhan sekalian alam ( ALLAH swt ).. insyaAllah mudah2an kita semua dapat menunaikan janji yang di ungkapkan dengan sebaiknya.. 

>> di bulan yang penuh keberkatan ini juga amatlah baik untuk kita perbanyakkan doa.. insyaAllah akan di kabulkan.. jom amalkan doa di  bawah ni,, sangat bagus untuk di amalkan..mudah2an  di berikan kemudahan dalam kehidupan dunia & akhirat.. ameen ~

~ Sabda Rasulullah SAW:

الَّلهُمَّ فَارِجَ الْهَمِّ ، كَاشِفَ الغَمِّ ، مُجِيْبَ دَعْوَةَ الْمُضْطَّرِّيْنَ ، رَحْمَنَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَرَحِيْمَهُمَا ، أَنْتَ تَرْحَمُنِي فَارْحَمْنِي بِرَحْمَةٍ تُغْنِيْنِي
بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سَوَاكَ

"Ya Allah, Yang Meleraikan dukacita, Yang Melapangkan kekusutan, Yang Menyahut seruan orang yang susah, Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang di dunia dan akhirat, Engkau mengasihi aku, maka rahmatilah aku dengan suatu rahmat yang mencukupi untukku berbanding rahmat yang ada pada selainMu.”

>> Diriwayatkan daripada ‘Aisyah RA katanya: “Abu Bakar datang kepadaku lalu berkata: Adakah engkau telah mendengar daripada Rasulullah SAW sebuah doa Baginda ajarkan kepada. Aku bertanya: Apakah doa itu? Jawab beliau: Pada waktu dahulu, Isa Ibn Maryam mengajar sahabat-sahabat baginda: Seandainya sesiapa di kalangan kamu yang berhutang sejumlah emas satu bukit lalu ia berdoa dengan doa ini nescaya Allah tunaikan untuknya.” Kata Abu Bakar: “Aku telah berdoa dengan doa tersebut lalu Allah memberikan aku suatu ganjaran sehingga aku dapat melangsaikan hutang aku.” Kata ‘Aisyah: Aku pernah menanggung hutang lalu aku mengamalkan tersebut, tidak lama kemudian Allah memberi rezeki kepadaku sehingga aku dapat bersedekah dan mewariskan harta.”

                                                                               (Riwayat al-Bazzar, al-Hakim dan al-Asbahani)


 >> Subhanallah..begitulah besarnya peranan doa dalam hidup seseorang.. usahlah jemu untuk berdoa..kerana doa itu adalah senjata dan kekuatan kita umat ISLAM,, janganlah sombong denganNYA sehingga tidak mahu meminta apa-apa dari-NYA,, seolah-olah diri sudah cukup segalanya dan tak perlukan pertolongan.. nauzubillahiminzalikh..dan perlu juga di ingatkan sekiranya kita mengalami kebuntuan atau apa jua permasalahan,, mengadulah pada-NYA terlebih dahulu sebelum mengadu kepada hamba2-NYA yang lain.. mudah2an kita semua tergolong dalam golongan hamba-NYA yang bertaqwa kepada-NYA.. insyaALLAH ~ Wallahua'lam..

_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_






Wow Menarik ni ^^

Sitegiant E-Commerce