728 x 90Advanced Acne Treatment

Monday, May 31, 2010

~ Saktinya Tarbiyah Rasulullah saw ~



~Rahsia Tarbiyah Habib Umar Ibn Hafidz~

Bismillah permulaan kata di mula...moga barokah setiap kata yang ingin di ungkap...
Allahumma Solli ‘ala sayyidina Muhammad wa ‘ala alihiwasohbihi wasaalam…salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, penghulu segala anbiya'...
Sebelum di mulakan,ingin panjatkan penuh kesyukuran kepadaNYA kerana memberi peluang pada hamba2NYA yang Dhoif ini merasakan cebisan tarbiyah habib.

Dari apa yang dapat kami rasai…

>> Pertama sekali,sebelum beliau sibukkan kami dengan amalan2 zahir,beliau tanamkan terdahulu benih2 cinta terhadap Rasulullah s.a.w ke setiap jiwa anak didiknya.Kalamnya itu takkan terlepas menyebut tentang Rasulullah s.a.w.Kalau akhir majlis ilmunya(rowhah),Doa yg dibacakan juga pasti ada kaitan antara hubungan kami dan Rasulullah s.a.w .Ini supaya,beliau hendak kami rasakan that we only belong to Allah n Rasulullah s.a.w.Tiada lain selain itu.

 >> Bila sudah tumbuh benih2 cinta tersebut,Habib tidak perlu banyak kalam dalam menyuruh kami melakukan amalan sekian sekian.Cukup beliau katakan…‘Rasulullah buat sekian sekian’,'Rasulullah tidak pernah tinggalkan perkara tersebut’
Hanya dengan kekata-kata tersebut…dapat menggerakkan hati yang mendengar untuk mengamalkan apa yang ditunjukkan.Subhanallah!

Tarbiyahnya Rasulullah s.a.w terhadap para sahabatnya…

>> Bagaimanakah terungkap kekata ini dari mulut para sahabat?
bi abi anta wa ummi ‘~Sayidina Abi Bakar As-Siddiq
nafsi fida aka Ya Rasulallah
Ya Rasulallah,Engkau lebih ku cintai dari diriku sendiri‘~maksud dari kalam Sayyidina Umar Al-Khattab.

>> Keluarnya kalimah2 Cinta ini,tidak lain kecuali setelah mereka mengenali dan bersama dengan Rasulullah s.a.w.Cuba lihat Sayyidina Umar…pada zaman jahiliyahnya,Beliau terkenal sbg seorang yang paling keras menentang Islam.Tetapi bagaimana Setelah beliau bersama Rasulullah s.a.w???Sekeras-keras hatinya dan nafsunya…bagaimana beliau tundukkan dan serahkan penuh buat Rasulullah s.a.w??Ini tiada lain kecuali sbb CINTA bukan???
ada kekata ini ‘lau arafuhu lahabbuhu’(jika kamu mengenalinya,kamu pasti akan mencintainya)Sollu alaihi!

>> Dan begitulah Tarbiyahnya Rasulullah…Rasulullah tanamkan CINTA itu dihati para sahabatnya dgn akhlaqnya terdahulu tanpa perlu banyak berkata dan kesannya…para sahabatnya sangat berlumba-lumba untuk mengikuti setiap apa yang Rasulullah lakukan.Seperti kisah sayyidina Abdullah Ibn Umar AlkKhattab,beliau itu tidak jalan ke sebuah jalan itu kecuali jalan tersebut telah dilalui oleh Rasulullah s.a.w.Allah…

** Dan kita,sbgi para daie,Kita jangan sibukkan orang2 yang ingin kita seru itu dgn amalan2 zahir terdahulu.Malah,pupukkan kecintaan kepada Rasulullah di setiap hati yang kita temui.

Panduan buat Seorang yang bergelar IBU
 
>> Kalau sbg ibu,sejak kecil lagi,tarbiyah anak dgn cara sedemikian.Jangan memaksa anak melakukan sesuatu dengan mengancamnya,memarahinya atau memukulnya dan sbgnya.Ceritakan padanya dahulu kisah2 Rasulullah s.a.w,tunjukkan padanya betapa sayangnya Rasulullah kepadanya dan ummahnya.Bile rasa anak kita itu sudah ke tahap peringkat ‘kenal Rasulullah’,Baru mulakan MISI dalam memperlengkapkan anak dgn amalan2 zahir.Bile menyuruh sesuatu…kaitkan kalam kita itu dgn Rasulullah.Ia lebih mudah untuk bergerak dgn sendirinya tanpa perlu dipaksa.

>>Misalannya…’Rasulullah tak buat begitu tau‘.Jangan terus kata…’nanti masuk neraka!’…’nanti Allah potong lidah tau'( ni selalunya akan di cakap apabila seorang anak bercakap bohong sebagai satu ancaman utk mereka...) .Rasulullah kan diutuskan sbg Rahmat buat sekalian alam???kenapa kita perlu takut2kan anak kita dengan ancaman2 sedemikian?Malah,tunjukkan pada anak kita tentang Rahmatnya Islam dgn kehadiran Rasulullah s.a.w(sollu ‘alaihi!)

>> And it applies to ALL that known as a daei,,Kalau dengan masyarakat,Jangan terus kata…’Itu haram!!‘…’Perbuatan itu dilaknat Allah s.w.t!!‘Malah dekati jiwa2 yg kita temui itu pada Rasulullah terdahulu…barulah sampai ke jalan NYA.Setiap ceramah atau apa2 yg diperbualkan,selitkan kalam itu dgn kisah Rasulullah.Sbb manusia itu secara tabiinya suka pada cerita.Dan tiada cerita yang paling hebat dan istimewa kecuali kisah2 Rasulullah s.a.w.
Dan begitulah Sunnatullah…Untuk sampai jalan ke Allah itu,perlu melalui RasulNYA.Itulah adab yg di ajarkanNYA melalui Rasulullah s.a.w yang telah disebutkan dalam surah Al-kahfi antara Nabi Allah Musa dan sayidina khidhir Alaihimassalam.
WAllahu Wa Rasuluhu ‘alam…


Habib..
Tarbiyahmu,
Mengingatkan kami pada Rasulullah,
Yang,
Senikmat-nikmat tarbiyah itu,
Adalah Tarbiyahnya Rasulullah..
Tarbiyahmu itu,
Membuatkan kami dapat merasai,
Bagaimana para sahabat itu,
Begitu mencintai Rasulullah…
Sehinggakan jika sehari tidak melihat,
Berlinangan air mata mereka,
Kerana mendambakan melihat wajahnya yang begitu bercahaya.

Habib,
Apabila engkau menyifatkan Rasulullah,
Hati yg mendengar ini,
Membuat kami tak sabar lagi,
Ingin bertemu dengan Rasulullah,
Sehinggakan hati ini berkata,
Ya Allah,
Cukuplah Engkau Kurniakan Rasulullah buat kami,

Habib,
Nasihat mu sentiasa terdengar di telinga ini,
Seolah-olah di kau itu di samping kami,
Yang Walau jauh beribu batu,
Dan Kini,
Ku fahami erti kekata mu ini,
‘Berapa ramai yang hadir tapi ghaib,
Dan berapa ramai yang ghaib tapi hadir’.
JazaAllahu ‘anna khairal jazak murabbina Al-Habib Umar Ibn Hafiz….

Ya Allah,
Temukan kami pada mereka yang menunjukkan ke JalanMU,
Yang tarbiyahnya menurut tarbiyah KekasihMU….


this post source from >> http://pondokhabib.wordpress.com/2010/04/05/rahsia-tarbiyah-habib-umar-ibn-hafidz/

~ owner's said >> memang benarlah apa yang di ungkap pada entry ini.. Rasulullah sallallahualaihi wassallam adalah contoh teladan  @ qudwah untuk semua,, sebagaimana dalam firmanNya yang bermaksud : 

" DEMI sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari Akhirat, serta ia pula menyebut dan memperingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (al-Ahzab: 21)"

~ namun apa yang menyedihkan pada hari ini,, penerapan value cinta, kasih sayang kepada Rasulullah sudah semakin tandus, kering dalam fikiran masyarakat kita pada hari ini lebih-lebih lagi dalam jiwa anak-anak muda pada zaman moden ini,, yang mana mereka lebih gemarkan hiburan-hiburan underground, band-band yang menyanyikan lagu-lagu yang jauh menyimpang dari ajaran-ajaran ISLAM dan tiada penerapam nilai-nilai cinta dan kasih sayang kepada ALLAH & Rasul Junjungan.. melainkan satu band iaitu Wali Band yang boleh di katakan pencetus era baru bagi para band - band antara mereka iaitu dengan mengetengahkan nilai-nilai Islam dalam lirik-lirik lagu mereka.. aq tertarik dengan kata-kata salah seorang daripada kumpulan ini bilamana wartawan bertanya, "agak luarbiasa bagi wali band kerana  walaupun masih baru dalam dunia muzik, tetapi jualan dan lagu-lagu yang di mainkan mudah menarik minat anak muda, apa rahsianya? " lantas dia berkata, " kita tulis dan cipta lagu ni tulus dari hati kita, bila ianya datang dari hati jadi ianya juga mudah di terima dari hati ke hati..",,  benarlah apa yang di katakan itu, bila mana sesuatu itu datang dari hati,, ia akan mudah di terima oleh orang lain..dan konsep ini juga boleh di aplikasikan dalam diri para daei  apabla mereka menyampaikan sesuatu pada para duat' agar mudah meresap dalam jiwa mereka.. dan  sebagai daei, perlu bagi kita untuk mengenalpasti sasaran duat itu dan "cuba masuk  ke alam mereka terlebih dahulu",, jangan cipta 'gap' atau penghadang antara daei + duat.. 

~ kembali semula pada contoh teladan yang sepatutnya kita agung dan ikuti iaitu Rasulullah sallallahualaihi wassalam,, bilamana kita mencintai seseorang..adakah cinta itu hanya sekadar cinta yang di lafazkan atau cinta tulus dari hati? dan apakah yang membuatkan kita cinta pada individu tersebut?? sudah tentulah sebelum kita mencintai seseorang itu, kita mengenali dirinya... barulah terbit rasa cinta untuk mencintainya.. sebab itu dalam Islam, cinta antara manusia yang di redhoi oleh Allah  swt adalah cinta selepas berkahwin..no dating! no couple ! no valentines day! until they get married... lepas kahwin @ nikahlah baru kenal hati budi masing-masing,lalu terbitlah rasa cinta  & kasih sayang antara mereka.. insyaAllah kekal & aman rumahtangga jika di dirikan atas landasan syariat yang betul..

>> dan begitulah juga diri kita yang mengatakan cinta pada Allah dan  Rasulullah saw.. adakah cinta tersebut hanya di lafazkan sahaja tanpa mengetahui apa dan siapa yang kita cintai itu? nahh..di sinilah titik permulaan cinta.. iaitu mengenali siapa yang kita cintai.. kenali Allah itu siapa? apakah sifat-sifatnya..kenali siapa Rasulullah, apakah sifat-sifatnya,bagaimana tingakahlakunya dan sebagainya.. inilah yang di namakan cinta, hurmm..betul lah peribahasa  yang mengatakan tak kenal, maka tak cinta.. think positive not for human only... siapakah yang ci cintai oleh anak-anak muda sekarang? ya , hasil kajian menunjukkan kebanyakan mereka cintakan hiburan, cintakan gazet-gazet ( laptop dll), malah ada yang mengambil artis-artis sebagai idola..tahukah anda maksud idola itu apa? idola itu ikutan.. artis juga manusia seperti kita, kenapa perlu mengambil mereka sebagai ikutan dalam kehidupan?malah ada ikutan yang lebih baik dari semua itu..tidak pernahkah mereka melihat atau mendengar mengenainya atau xnak ambil kisah pun tentang hal ini..nauzubillah, memang tidak di nafikan ada segelintir masyarakat yang di dalam i/c nya tertera ISLAM namun praktikal dalam kehidupannya langsung tidak mencerminkan apa yang Islam kehendaki,, malah tersasar dari landasanNYA.. fikiran perlulah terbuka apabila berhadapan dengan masyarakat seperti ini.. malah contoh teladan dari kita sendiri  adalah asas bagi pembentukan dan "latihan mata" bagi mereka agar dapat melihat sendiri bagaimana acuan yang sebenarnya perlu ada dalam diri setiap yang bergelar MUSLIM.. bukah hanya muslim di i/c sahaja, malah perlu muslim dalam kehidupan juga.. jadilah seperti lebah,, terbang ke sana- sini menghisap madu di bunga.. lalu mengumpulnya dan menghasilkan madu yang lebih baik dan boleh di nikmati bersama ~ wallahua'lam ~

 
_سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله أكبر ولاحولا ولا قوة إلا بالله_

Wow Menarik ni ^^

Sitegiant E-Commerce